Foodcity Valencia

Herken je dat gevoel van de zon prikkend op je armen? Heerlijk in je korte mouwen naar buiten en genieten van de warme temperaturen, lekker eten en drinken? Eens in de zoveel tijd dan bekruipt mij dit gevoel en wordt het tijd de koffers te pakken. Na de zeer goed bevallen food- & city tour Sevilla vorig jaar waren we er al snel uit dat het Spanje ging worden, Vamos a Valencia!

Valencia is na Madrid en Barcelona de derde stad van Spanje. Tevens de hoofdstad van de gelijknamige provincie. De stad ligt aan de rivier de Turia. Deze rivier stroomde vroeger door de stad, maar is inmiddels omgelegd, waardoor de Turia als grote groenstrook, lees park, aangelegd is. In de geschiedenis van de stad tref je diverse invloeden aan, van de Romeinen tot de Arabieren. Koning Aragon veroverde de stad weer van de Arabieren en onder zijn bewind groeide de stad uit tot een welvarende stad. Deze verschillende invloeden geven de stad Valencia niet alleen cultureel, maar ook historische rijkdommen die je vandaag de dag nog steeds terug ziet, al dan niet verscholen. Ook voor de foodliefhebber is Valencia zeer aansprekend, de stad van de Paella en Sinaasappels. Als foodie maakte mij dit erg nieuwsgierig om deze stad te gaan ontdekken. Afgelopen donderdag ging de wekker voor dag en dauw. In alle vroegte naar de luchthaven voor onze vlucht naar de zon. Deze keer vlogen we vanaf Eindhoven Airport. Na een voorspoedige vlucht van kleine twee en half uur kwamen we aan in Spanje. Nog even wachten op de koffer en snel in de taxi naar ons hotel in het centrum van de stad.

We verblijven in Hotel Caro. Een kleinschalig vijf sterren boutique hotel in het historische centrum van Valencia. Dit hotel, gevestigd in een 19e eeuws paleis kenmerkt zich door de aanwezig historie. De oude stadsmuur die bewaard moest blijven zie je terug komen in diverse vertrekken in dit hotel. Het leuke is dat elke kamer van de in totaal 26 kamers uniek zijn. Middels een QR code in het hotel en via de site kun je de historische achtergrond van de kamers in het paleis ontdekken. Nieuwsgierig geworden? Klik op bovenstaande link en ontdek welke kamer vroeger welke functie had.

Het ontvangst is zeer gastvrij en onze kamer is vrijwel direct klaar. Na te zijn ingecheckt en even opgefrist te hebben op de kamer, kon de city tour beginnen. We hadden in Nederland besloten de stad op de fiets te ontdekken, iets dat ons in Sevilla zeer goed bevallen was. Via ons hotel kwamen we uit bij een fietsverhuur nabij onze accommodatie. Aangezien ons hotel zich in het historische centrum ligt, begonnen we hier onze ontdekkingstocht. Fietsend door de kleine straatjes komen we erachter dat Valencia eigenlijk erg compact is. Diverse prachtige gebouwen doemen op om ons heen. Van de basiliek en kathedraal op de Plaza de La Virgen met een prachtige fontein rijden we via een klein straatje naar de Plaza de la Reina. Een bruisend en druk plein waar je meteen de Spaanse gezelligheid voelt. Hier hadden we een restaurant ontdekt met rooftop terras, Petit Bistro. Eigenlijk was het de bedoeling hier de volgende ochtend te gaan ontbijten, maar een korte lunchbreak sprak ons ook wel erg aan. Een mooi uitzicht over de daken van Valencia, met een clubbie-lounge achtige muziek op de achtergrond is het heerlijk genieten in het zonnetje. De drankkaart is redelijk uitgebreid, van diverse wijnen per fles tot diverse cocktails is er keuze genoeg. Dat maakt deze locatie ook ideaal voor een lounge moment later op de dag. Wij kiezen voor een lekkere lichte lunch uiteraard met begeleidende drank. ;-) Genieten!

Zo genietend van de Spaanse omstandigheden zou je bijna de tijd vergeten, en vergeten dat we nog op tour gaan door de stad. In Sevilla hebben we hele goede ervaringen met een fietstoer gehad van Baja Bikes. Toen we vernamen dat dit ook in Valencia kon hoefden we niet lang na te denken, dit is een hele leuke manier van de stad ontdekken. We fietsen op een Spaans tempo relaxed naar het beginpunt van onze fietstour en ontmoeten daar onze gids Karen. Een van oorsprong Belgische dame die al meer dan dertig jaar in Valencia woont. Zeer enthousiast en vol energie, dit beloofd een leuke tour te worden. We beginnen onze reis via de Turia, lees het park, en fietsen via de drooggelegde rivierbedding door de stad. Op diverse plekken stoppen we en geeft Karen bevlogen uitleg over wat we zien gecombineerd met historische gegevens en Spaanse gewoontes. De luchtige manier waarop ze dit doet, met haar energie maakt dat dit een zeer aangename ontdekkingstour is door de stad. We komen langs diverse imposante gebouwen als de Torres de Serranos, Palau de la Musica (Muziekpaleis), de oude universiteit, Palcacio del Marques de Dos Aguas, maar ook via Plaza de la Virgen bij de kathedraal en het historische centrum. Het mooie is dat je via de Turia ideaal van A naar B kunt komen zonder dat je veel last hebt van het straatverkeer. Men is in Valencia inmiddels wel gewend aan fietsers, maar het autoverkeer houdt geen rekening met je. In het park kom je diverse mogelijkheden tegen voor sport en spel. De gedachte achter dit park is ook dat het voor iedereen is. Dus van honden uitlaatplek, tot fitness & bootcamp, maar ook voetbal en vele hardlopers. De Turia is ongeveer negen kilometer lang, dus ideaal voor sport.

Uiteindelijk komen we bij het imposante Opera gebouw aan, met daarnaast het Science museum. Deze bouwwerken zijn stuk voor stuk al een architectonisch hoogstandje, maar in een lijn ziet het er zeer indrukwekkend uit, zeker met de enorme waterpartij rondom de gebouwen. Hier worden 's zomers ook veel concerten gegeven en in het Opera gebouw zit een voortreffelijk restaurant. Ideaal voor een perfecte avond uit. Dit is iets wat we een volgende keer gaan ervaren, maar is ons verblijf in Valencia nu te kort voor. We rijden om de gebouwen heen en hier eindigt de tour voor ons, het is inmiddels ook al kwart over zeven. Omdat we onze eigen fietsen hebben kunnen we hier afhaken en via het historische centrum weer terug naar ons hotel.

Het voordeel van Spanje is dat men relatief laat aan de maaltijd begint. Wij houden er zelf altijd van om tussen de locals te eten, niet aan de touristische drukke straten. Via via hadden we een Spaans restaurant gevonden, restaurant Blanqueries. Een beetje afgelegen, je moet het echt even weten, maar hier zaten we dan tussen de locals, slechts een persoon in de bediening die engels sprak. Dit mag de pret niet drukken, met handen en voeten communiceren heeft zo zijn charme. Hier hebben we voortreffelijk gegeten, het verrassingsmenu van de chef. Dit restaurant is absoluut een aanrader om te bezoeken als je in Valencia bent.

Na een lange en indrukwekkende dag vielen we als een blok in slaap. De volgende ochtend heerlijk ontwaken met de zon door de gordijnen heen. Time for breakfast… en dat vind ik nu het gave aan die zuidelijke culturen.. dat gebeurd buiten. Op de fiets gingen we naar Mercado Central waar we lekker in het zonnetje genoten hebben van het ontbijt.  Een absolute aanrader is om de Mercado te bezoeken, zeker als food liefhebber. Geweldig om te zien hoe men hun waar presenteert. Iets waar we absoluut nog wat van kunnen leren! De producten zijn zo vers, zien er kleurrijk uit en de ambachtsman achter zijn kraam vertelt met zoveel passie over de producten. Het impossante gebouw maakt de beleving aan een echte markthal compleet. Ga vooral vroeg in de ochtend, dan koop je in tussen de locals.

Fietsend naar Estacion del Norte, met de oude details en schilderachtige plafonds, kom je langs Correos (oude postkantoor) en de Ayuntamiento (gemeentehuis), vooral een bezoekje waard, trappen wij door naar de kust. We hadden ons voorgenomen om lekker te gaan lunchen aan de kust. Vanuit Nederand hadden we al een goede tip gekregen voor beachclub Marina (thanks Steven!). Niets teveel gezegd, mooie strakke beachclub waar je kan relaxen op diverse strandbedjes, lounge banken en kunt genieten van food and drinks. Dus wat doe je als foodie dan… lekker genieten aan het strand, op een toplocatie en ja dan ga je all the way.

Na een Spaanse siesta en een warme douche hadden we die avond afgesproken bij Sucede Restaurante. Deze locatie is opgezet als puur gastronomisch restaurant en de locatie heeft in 2014 ook een prijs gewonnen als mooiste restaurant van de wereld. De combinatie van historische details (o.a. de Arabische stadsmuur) en het tijdloze strakke design. Dit restaurant werkt met een tasting menu, waarbij je zelf kunt kiezen hoe uitgebreid je dit wilt. Alle gerechten worden nauwkeurig bereid en samengesteld door chef Miquel Angel Mayor. Een jonge veelbelovende chef, geboren in Barcelona in 1984, die veel ervaring op heeft gedaan in diverse toonaangevende restaurants in Spanje. Waaronder La Broche, Mugaritz, Arola en El Bulli

Hier lieten we ons onderdompelen in een menu met verrassingen van de chef. Wat een culinaire beleving, zo verfijnd en prachtig gepresenteerd. Wil je jezelf echt verwennen sla dan vooral dit restaurant niet over… het heeft niet veel couverts, maar als je een tafeltje weet te bemachtigen… absoluut de moeite waard.

Ondanks dat je er zo lang naar uit gekeken hebt, gaat ook hier de tijd weer snel. Het is alweer de laatste dag. We ontbijten die ochtend nog tussen de lcoals bij Mercado Colon, bij cafe Boca Dos. Absolute aanrader. Een prachtig pand, oude markthal, met diverse foodgelegenheden. Na het ontbijt checken we uit en nemen we afscheid van deze prachtige, veelzijdige stad vol met cultuur, food en strand. Wow wat een gaaf avontuur, tot snel....Adios Valencia!