Nostalgie, maar toch ook nieuwe werkelijkheid!
Een zeer bijzonder initiatief voor de zuivelbranche en ook één van de eerste pop-up stores binnen de branche is een feit. Amsterdam is dan sinds vele jaren weer een heuze MelkSalon rijker. Vanmiddag werd deze pop-up store feestelijk geopend. #kaasboerontour ging opzoek naar het "Witte Goud"....
De ouderen onder ons en de liefhebbers van geschiedenis zullen het ongetwijfeld nog kunnen herinneren, maar voor de huidige generatie is dit absoluut onwerkelijk. We moeten wel erg ver terug in de tijd, naar het jaar 1900, de tijd dat de MelkSalons de normaalste zaak waren in ons straatbeeld. Hier kon je o.a. een glas melk krijgen en diverse producten proeven van de boeren uit de streek. Nog steeds speelt melk een belangrijke rol in de Nederlandse geschiedenis, (eet)cultuur, economie, innovatiegeest en het landschap. Toch weten velen maar weinig van deze rijke invloed van melk.
Tegenwoordig kopen we onze melk veelal in de supermarkt. Melk is veelal een anoniem bulkproduct geworden. Tegelijkertijd is er een sterke maatschappelijke discussie gaande over de consumptie van melk, de invloed op milieu en landschap, en de prijs die men ervoor betaalt. Met dit geweldige initiatief van de pop-up MelkSalon wordt dit product uit de anonimiteit gehaald. Deze pop-up store is een initiatief van ontwerper Sietske Klooster en project- en campagnebureau Food Cabinet met als doel om opzoek te gaan naar de betekenis van melk en de herwaardering van dit geweldige product, passend bij deze tijd.
De MelkSalon is tegelijkertijd een winkel en een melkbar waar je binnen kunt lopen om bijzondere melken te proeven. Kom de waarde van melk tot 30 april beleven in de salon met tal van activiteiten, waaronder een echte boerenmelk proeverij, proef diverse gerechtjes met melk en ontdek de diversiteit van dit oer-Hollandse product.
De MelkSalon
Oude Spiegelstraat 6
Amsterdam