Het was best schokkend nieuws in de foodbranche toen Van der Valk aankondigde een versmarkt te gaan openen. Het is natuurlijk best vreemd dat een partij waarvan je het niet verwacht ineens in een branche stapt waar niet zijn core business ligt. Een moedige stap, maar als je er goed over nadenkt is deze move toch helemaal niet zo vreemd.... Retailing en hospitality zijn zeer nauw verbonden met elkaar.
De berichten in de media op dit nieuws waren doorgaans positief en soms voorzien van een kritische noot. Het is natuurlijk ook niet niks dat een voor iedereen bekend bedrijf als Van der Valk hotels bedenkt te gaan retailen met een versmarkt. Daar moet men even aan wennen. Maar is het echt zo vreemd? Hoe vaak komt het niet naar voren in de ergernissen top dat klantvriendelijkheid, service en meedenken in de retail ver te zoeken is? Binnen hospitality zijn deze waarden nummer één om de gast thuis te laten voelen. Ik heb mij vaak afgevraagd waarom je dit binnen retail nog onvoldoende tegenkomt. Bij de Versmarkt van Van der Valk in Voorschoten heb ik deze hospitality zeker gevoeld.
Dit begon al bij binnenkomst met een vriendelijk en vrolijk “Goedemorgen”. Je weet dat je opgemerkt en welkom bent. De routing in de versmarkt laat je langs alle versafdelingen gaan. De geuren van brood en vers gebrande koffie komen je tegemoet. Je komt direct in de sferen en hebt zin om inkopen te doen. Een mooi assortiment brood, op een ambachtelijke wijze gepresenteerd. Daarnaast tref ik een koffie bar aan, met de keuze uit 10 verschillende blends die je allemaal kunt proberen. Waar zie je dit nu in een versmarkt? Had het wel gezien in de nieuwe groothandels van bijvoorbeeld Sligro, maar binnen retail Nederland nog niet.
Ik vervolg mijn weg in de versmarkt opzoek naar meer inspiratie en stuit op een zeer kleurrijke hoek, dit is de groente afdeling. Hier ligt een prachtig assortiment met vers fruit. Mooi strak gepresenteerd in houten kisten. Even verderop is het enorm druk, nieuwsgierig geworden waar dit is loop ik verder. Ik kom aan bij de slagerij afdeling. Hier kun je heerlijke hammetjes en worstjes proeven en kun je zelf bepalen welk deel van de koe je graag wilt hebben. Ook worden er verse maaltijden gemaakt om mee te nemen. En hoewel ik kaasboer ben, krijg ik toch het idee dat hier ook nog echte slagers aanwezig zijn om de klant het beste advies te geven. Hoewel ik ook gepassioneerd ben voor andere versafdelingen, gaat mijn hartje toch wel harder kloppen van kaas. Ook deze afdeling is aanwezig binnen de versmarkt, en wat voor een. Een ruim opgezette afdeling met een strakke moderne witte presentatie met afgewisseld houten kistjes. Deze moderne koelvitrine ziet er strak uit, ik hou daar wel van. Het assortiment bestaat zowel Hollandse als Buitenlandse kaas, aangevuld met tapas en noten/zuidvruchten. In de vitrines zie ik vooral Boerenkaas, een slimme keuze daar je met deze productgroep beleving perfect kunt overbrengen. Elke kaas smaakt anders en is uniek. Een mooi verhaal van ambacht om de klant te verleiden….
Naast de kaasafdeling ligt de wijnafdeling die de kaas verbindt met de visafdeling. Wijnen om te combineren met mooie kaasjes voor een complete beleving, maar dit kan ook zeer goed met de oesters of heerlijke verse vis. De visafdeling ziet er strak uit met een mooie presentatie met verse vis, die dagelijks aangeleverd wordt vanuit IJmuiden. Of zoals ze zelf zeggen: “Vanaf het schip direct naar de winkel”. Absoluut een assortiment dat je in menige supermarkt niet aantreft.
De kar ligt vol met heerlijke producten en ik vervolg mijn weg naar de kassa. Terugkijkend op deze shopping experience moet ik mijn complimenten geven aan Van der Valk. Ik vind dat ze absoluut geslaagd zijn om de klant een beleving te geven met de diverse vers groepen, gecombineerd met hospitality en vakkennis over producten. Je voelt je welkom en kunt je verheerlijken aan alle mooie versproducten. Dit maakt het inkopen doen zo aangenaam en zou een inspiratievoorbeeld moeten zijn…
Meer weten en zelf beleven? Check de website Valk Versmarkt